Mindfulness Enschede

Mindfulnessinpraktijk.nl - Laura Tibben - gecertificeerd VMBN mindfulnestrainer

Deze informatiepagina is bedoeld voor iedereen die zich oriënteert op mindfulness in Enschede. Ik leg je kort uit wat mindfulness is en wat voor trainingen er zijn. Eveneens leg ik je uit wat je van een mindfulness training in Enschede kunt verwachten.

Sinds 2013 geef ik (Laura Tibben) workshops en trainingen. Ik ben gecertificeerd VMBN-mindfulnesstrainer en GZ-psycholoog.

Iedereen heeft een eigen motivatie om zich te verdiepen in mindfulness. Misschien heb jij gevoelens van onrust of stressklachten? Of wellicht heb je last van chronische pijn. Of moeite je te concentreren of slaapproblemen? In al deze gevallen kan mindfulness jou helpen om hier een weg in te vinden.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is momenteel erg ‘in de mode’. Je komt de term geregeld tegen. Maar mindfulness is niet altijd wat je wordt voorgespiegeld door websites en tijdschriften.

Mindfulness is eigenlijk niets meer en niets minder dan een vaardigheid die je kunt oefenen. Daar is niets zweverigs aan. De grondlegger van de mindfulnesstraining, Jon Kabat-Zinn, vergelijkt het trainen van mindfulness ook wel met het trainen van een spier. Hoe meer je traint, hoe sterker de spier wordt. In dit geval train je de ‘aandachtsspier’.

Mindfulness leert jou namelijk om met je volle aandacht, en zonder te oordelen, aanwezig zijn in ‘het hier en nu’.

Gedachten en automatische processen

In mijn mindfulnesstraining leer je minder te leven op de automatische piloot.

Onze aandacht wordt vaak in beslag genomen door onze gedachten. Hierdoor ga je door de bril van die gedachten, voorkeuren en afkeren, naar de werkelijkheid kijken. Zo leven we op de ‘automatische piloot‘, in beslag genomen door wat we denken dat belangrijk is. Met als gevolg dat we de werkelijkheid niet meer ziet zoals deze werkelijk is.

Ik geef je een paar concrete voorbeelden:

Je rijdt ergens naar toe en ineens merk je dat je een heel stuk van de weg hebt afgelegd zonder het te merken.

Of je bent ’s ochtends je tanden aan het poetsen en ondertussen maak je een boodschappenlijstje, of bedenk je wat je die dag allemaal gaat doen.

Zo zijn we een groot deel van de dag met onze aandacht niet bij wat we daadwerkelijk aan het doen zijn. We zijn dan niet in het hier en nu.

We laten ons vaak in beslag nemen door zaken waarvan we denken dat ze belangrijk zijn. Een gevoel van haast of urgentie, zorgelijkheid of spanning kan zich dan van je meester maken.

Mindfulness helpt je om minder meegesleurd te worden door deze automatische processen. Het gevolg is vaak meer innerlijke rust en opmerkzaamheid voor wat zich in jou zelf afspeelt.

Met als gevolg dat je eerder in de gaten hebt als bijvoorbeeld je grenzen overschreden worden of je te veel van jezelf vraagt. Mindfulness helpt je om beter voor jezelf te zorgen.

In de volgende video (de video is Engelstalig) legt Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de mindfulnesstraining, in zijn woorden uit wat mindfulness is.

Het artikel gaat verder onder de video.

Een mindfulness training, wat is dat?

Samengevat: mindfulness is dus een vaardigheid die je kunt oefenen. Hoe meer je traint, hoe sterker de aandachtsspier wordt.

De grondlegger van de mindfulnesstraining, Jon Kabat-Zinn, heeft een 8 weekse mindfulness training (oftewel MBSR, mindfulness based stress reduction training) ontwikkeld. Dit is een wetenschappelijk bewezen effectieve training.

Mindfulness Enschede: 8 weekse mindfulness training

Deze training, die ik ook in Enschede geef, bestaat uit 8 bijeenkomsten. Na de 6e bijeenkomst vindt er een stiltedag of stilte avond plaats.

Tijdens de 8 bijeenkomsten oefen je met verschillende mindfulnessoefeningen oftewel aandachtsoefeningen.

Er zijn formele mindfulnessoefeningen en er zijn informele mindfulnessoefeningen.

Formele mindfulnessbeoefening betekent dat je bewust tijd reserveert om te gaan zitten, staan of liggen en je aandacht richt op de adem, lichamelijke sensaties, geluiden of andere zintuiglijke prikkels of op gedachten en emoties. Je zult merken dat tijdens de oefening de aandacht afdwaalt en je soms aan het denken slaat. Dat is helemaal niet verkeerd, zo werkt onze geest nu eenmaal. Er kunnen allerlei gedachten opkomen. Je leert dit opmerken en steeds weer de aandacht terug te brengen naar de adem. Zo wordt de ‘aandachtsspier’ sterker. Je leert steeds beter in het moment te leven.

Met de informele oefeningen probeer je bewust aandacht te geven aan dagelijkse activiteiten. Zoals eten, wandelen, huishoudelijke taken, contacten met anderen en in feite alles waar je mee bezig bent, op je werk, thuis of waar dan ook.

Wil je een mindfulness training volgen, dan is het wel de bedoeling dat je dagelijks thuis 45 minuten oefent. Alleen door te oefenen zal je daadwerkelijk profijt hebben van de mindfulness training.

Vergoeding mindfulness training

Mindfulness valt onder de basis-GGZ. Echter, het wordt alleen vergoed door de basisverzekering als mindfulness onderdeel is van een behandeling voor recidiverende (terugkerende) depressie. Je hebt in dat geval een verwijzing nodig van de huisarts of medisch specialist.

De zorg moet verleend worden door een gezondheidszorgpsycholoog (GZ-psycholoog), psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater. Voor volledige vergoeding kan je naar een door de verzekeraar gecontracteerde zorgverlener gaan. Het eigen risico is wel van toepassing. (Bron: Zorgwijzer)

Bij een zorgverzekering met aanvullende dekking heb je bij sommige verzekeraars ook recht op vergoeding van de kosten voor een mindfulnesstraining. Aan de vergoeding kan, afhankelijk van de polisvoorwaarden van de zorgverzekeraar, één of meer eisen gesteld worden.

Hieronder een kort overzicht van voorwaarden die de verzekeraars mogelijk hanteren:

  • Er is sprake van een behandeling, onderzoek, cursus of consult die medisch bedoeld is.
  • De therapeut/trainer is aangesloten bij een door de zorgverzekeraar erkende beroepsvereniging. Voor mindfulness, wordt slechts één beroepsvereniging erkend: dat is de vereniging voor MBSR/MBCT/ Mindfulnesstrainers (VMBN).
  • De behandelaar is gecertificeerd lid (cat. 1) van de VMBN (let op: alleen van toepassing voor verzekeraars die vallen onder de koepel VGZ)

Meer informatie over actuele vergoedingen door de verzekeraars, vind je op de website van Zorgwijzer.

Meer over mijn trainingen en workshops mindfulness Enschede lees je hier.

MBSR training

Als je zoekt naar een mindfulness training, dan kom je vaak de term MBSR-training tegen. MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reduction.

MBSR is een andere term voor de 8 weekse training die door Jon Kabat-Zinn is ontwikkeld. Dat is de originele mindfulness training. Het is overigens wetenschappelijk bewezen dat de mindfulness training van Kabat-Zinn effectief is.

Ter illustratie: je kan tegenwoordig ook mindful stoppen met roken, of mindful leren tennissen, maar dat zijn allemaal variaties van mindfulness. Dus, als je een gedegen training wil volgen, die bewezen effectief is, kies dan altijd voor een MBSR-training. Het is ook aan te raden om een gecertificeerde trainer te zoeken, bijvoorbeeld een die is aangesloten bij de VMBN.