Stress verminderen door te ‘pauzeren’

stress verminderen door te pauzeren

Stress, we kennen het allemaal. Je staat ’s ochtends op en terwijl je staat te douchen overdenk je alle afspraken van die dag. Dan blijkt er een kind of collega ziek te zijn waardoor alles anders loopt dan gedacht. Je voelt de druk langzaam oplopen. Al multitaskend kom je de dag door, ’s avonds plof je uitgeteld op de bank. Je wilt wel graag dit soort stress verminderen, maar je vraagt je af hoe? In dit artikel laat ik je zien hoe je aan de hand van mindfulness op tijd kan ‘pauzeren’.

Een beetje stress is goed, toch?

Stress activeert een complex mechanisme in ons lichaam dat ons in een verhoogde staat van paraatheid brengt. Dit is een onbewust proces, het gebeurt zonder dat we er erg in hebben.

Je steekt bijvoorbeeld de straat over, en dan ineens zie je een auto aankomen die je over het hoofd had gezien. Binnen enkele seconden komen er stresshormonen vrij en het lichaam maakt zich klaar om een topprestatie te kunnen leveren. Je schrikt, je hartslag gaat omhoog, je krijgt het warm, je ademhaling versnelt en je rent naar de overkant.

Deze stressrespons zorgt er op dat moment voor dat je snel en adequaat reageert op een dreigend gevaar. Dit is een natuurlijke reactie, die gezond en nuttig is, als het maar kort duurt.

Chronische stress

De realiteit is echter dat je je gedurende de dag vaak gestrest kan voelen. Iedereen kent wel het gevoel van te veel ballen in de lucht te hebben. En dan die eindeloze to-do-lijst…

Het leven gaat snel en je krijgt van alle kanten veel informatie op je af. Jouw lichaam staat dus niet alleen bij acuut dreigend gevaar in de ‘overdrive’, maar je zet jouw stresssysteem ook in om jezelf in het dagelijks leven staande te houden.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ons stresssysteem niet alleen reageert op daadwerkelijke gebeurtenissen om ons heen, maar ook op onze gedachten.

Concreet houdt dit in dat het denken aan een examen dat je voor de boeg hebt, of het denken aan een nare opmerking die een collega maakte, hetzelfde effect heeft als het examen of moment van de opmerking zelf. Onze gevarenscanner maakt geen onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie.

“De mens is niet beangstigd door de dingen die gebeuren, maar door de gedachten over dingen”
– Epictus, wijsgeer.

De angst voor een presentatie, het verkeer dat tegen zit of het denken aan een overvolle agenda: telkens als onze gedachten een signaal afgeven dat er iets mis is, ontstaat er een stressreactie in ons lichaam.

Zo is stress niet meer een kortdurend iets geworden dat ons leven kan redden bij dreigend gevaar. Het is een voortdurend aanwezige grondtoon waarmee we proberen alle ballen in de lucht te houden.

Voor te veel stress betaal je een hoge prijs

Uit onderzoek blijkt dat je op de lange termijn een hoge prijs betaalt als je voortdurend in een stresssmodus verkeert. Er is dan sprake van chronische stress.

Het aantal mensen met overspannenheid en burnout neemt almaar toe. Maar ook bij 80% van de medische aandoeningen is aangetoond dat er een verband bestaat met stress.

Hieronder zie je een filmpje (in het Engels) over de zogeheten ‘allostatic load’ waarin wordt uitgelegd wat het effect is van chronische stress:

Stress verminderen door te ‘pauzeren’

Stap uit de doe-modus en pauzeer!

Als je inzicht hebt in stress, en weet wat het effect is op de lange termijn, dan kan je er gelukkig ook iets aan doen. Je kan ‘pauzeren’, oftewel: uit de doe-modus stappen. Dat is op zichzelf heel eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het niet makkelijk te zijn.

Je bent vaak zo geneigd om dingen op de automatische piloot te doen, dat je simpelweg vergeet om uit de doe-modus te stappen en dus even te pauzeren. Mindfulness kan je helpen om te leren pauzeren. En om te midden van alle drukte de aandacht even naar binnen te richten. Hier komt trouwens niets zweverigs bij kijken.

Het is gewoon een manier om innerlijk te pauzeren. En om even weg te zijn van al je to-do’s en de drukte om je heen.

Net zo goed als je jouw lichaam kunt trainen in een sportschool, zo kan je met mindfulness ook je geest trainen. Door te trainen krijg je zicht op je automatische patronen. Je leert ook stressreacties eerder opmerken.

Dit geeft je de mogelijkheid om een bewuste keus te maken in hoe je omgaat met wat er in het dagelijks leven van je gevraagd wordt. Dus in plaats van op de automatische piloot te functioneren, ga je meer zelf achter het stuur zitten.

En het mooie is: mindfulness vermindert stress, ook als je het maar even doet.

Stress verminderen oefeningen

Wil jij ook graag je dagelijkse stress verminderen? Maak dan een keer laagdrempelig kennis met mindfulness in een van mijn workshops (duur: anderhalf uur). Je krijgt dan een introductie op de technieken en oefeningen uit de mindfulness en je kan al je vragen over mindfulness aan mijn stellen.